Zgłaszanie nieprawidłowości – informacja

Informacje dotyczące ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa

Dane kontaktowe umożliwiające dokonanie zgłoszenia

  1. Osoba dokonująca zgłoszenia może dokonać zgłoszenia w następujący sposób:
  2. elektronicznie za pośrednictwem adresu e-mail: zgloszenia@rab.pl;
  3. pisemnie, pocztą wewnętrzną do skrzynki pocztowej umieszczonej na zewnątrz budynku administracji przy ul. Obrońców pokoju 13A, 66-620 Gubin lub zewnętrzną pocztą, w pierwszej kopercie z napisem „Poufne”, i umieszczone w drugiej kopercie zaadresowanej do „RAB” Spółka jawna R. Bryła, A. Wajzer z siedzibą w Gubinie przy ul. Obrońców pokoju 13A, 66-620 Gubin;
  • W przypadku, gdy zgłoszenie dotyczy wspólnika lub punktu kontaktowego, którym jest wyznaczony wspólnik Spółki, osoba dokonująca zgłoszenia naruszenia może dokonać zgłoszenia bezpośrednio do wyznaczonej kancelarii w kopercie z napisem „Poufne”, zaadresowanej do „RAB” Spółka jawna R. Bryła, A. Wajzer z siedzibą w Gubinie przy ul. Obrońców pokoju 13A, 66-620 Gubin.

Warunki kwalifikowania się zgłaszającego do objęcia ochroną

Zgłaszający podlega ochronie prawnej opisanej w rozdziale IV Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii pod warunkiem, że miał uzasadnione podstawy sądzić, że będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego informacja o naruszeniu prawa jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że informacja taka stanowi informację o naruszeniu prawa.

Zgłoszenie powinno być udokumentowane i szczegółowo opisane w celu umożliwienia zbadania zasadności zgłoszonych faktów także w sytuacji braku możliwości dalszego kontaktu z osobą zgłaszającą naruszenie – do pobrania ze strony WWW pod adresem: https://rab.pl/wp-content/uploads/2024/02/Zgloszenie-nieprawidlowosci.docx

Tryb postępowania zgłoszenia

  1. Zgłoszenia naruszeń prawa może dokonać osoba fizyczna, która zgłasza informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą, w tym w szczególności:
  2. pracownik, także w przypadku, gdy stosunek pracy już ustał,
  3. osoba ubiegającą się o zatrudnienie, która uzyskała informację o naruszeniu prawa w procesie rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy,
  4.  osoba świadczącą pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
  5. przedsiębiorca,
  6. wspólnik,
  7. osoba świadczącą pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
  8. stażysta,
  9. wolontariusz;

2. „RAB” Spółka jawna R. Bryła, A. Wajzer przekaże Zgłaszającemu (na wskazany adres do kontaktu w przypadki zgłoszeń jawnych) informację zwrotną na temat planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań w terminie nieprzekraczającym
3 miesięcy od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach – w terminie 6 miesięcy od tego dnia.

Zasady poufności mające zastosowanie do zgłoszeń, w tym informacje związane z przetwarzaniem danych osobowych

1. Administratorem danych podanych w zgłoszeniu jest „RAB” Spółka jawna R. Bryła, A. Wajzer.

2. Dane osobowe Zgłaszającego oraz dane pozwalające na ustalenie jego tożsamości nie podlegają ujawnieniu, chyba że, za wyraźną zgodą Zgłaszającego.

Ponadto przyjęte przez „RAB” Spółka jawna R. Bryła, A. Wajzer. kanały zgłoszeń są:

1)  niezależne od sposobów komunikacji wykorzystywanych w ramach zwykłej działalności Spółki,

2) zapewniają poufność i integralność danych, w tym ich zabezpieczenie przed odczytaniem przez osoby nieuprawnione.

3. „RAB” Spółka jawna R. Bryła, A. Wajzer gwarantuje poufność zgłoszenia oraz danych w nim zawartych, a także anonimowość Zgłaszającego, który prześle zgłoszenie, również w sytuacji, gdy okaże się ono bezzasadne. W przypadku każdego zgłoszenia zastosowanie mają obowiązujące w Spółce, regulamin wewnętrzny dotyczący zasad przyjmowania zgłoszeń o naruszeniach oraz trybów ich rozpatrywania oraz zasady wynikające z przyjętej polityki ochrony danych osobowych.

Charakter działań następczych podejmowanych w związku ze zgłoszeniem

Punt kontaktowy upoważniony do podejmowania działań następczych prześle na podany przez Zgłaszającego adres do kontaktu w ciągu 7 dni od otrzymania zgłoszenia, informację o przyjęciu zgłoszenia o ile Zgłaszający podał adres do kontaktu. Podczas sprawdzania zasadności otrzymanego zgłoszenia Punt Kontaktowymoże nawiązać kontakt ze Zgłaszającym w celu uzyskania dalszych niezbędnych informacji.

Środki ochrony prawnej i procedury służące ochronie przed działaniami odwetowymi oraz dostępności poufnej porady dla osób rozważających dokonanie zgłoszenia zewnętrznego

W stosunku do zgłaszającego nie można podjąć działań odwetowych, groźby, czy niekorzystnego traktowania.

Zgłaszający oraz osoby pomagające w dokonaniu zgłoszenia oraz osoby powiązane z zgłaszającym (jeżeli pozostają w stosunku pracy z pracodawcą zatrudniającym zgłaszającego) nie może doświadczyć ze strony pracodawcy niekorzystnego traktowania tj.:

1)  odmowy nawiązania stosunku pracy,

2)  wypowiedzenia lub rozwiązanie bez wypowiedzenia stosunku pracy,

3)  niezawarcia umowy o pracę na czas określony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, niezawarcia kolejnej umowy o pracę na czas określony lub niezawarcia umowy o pracę na czas nieokreślony, po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony – w sytuacji gdy pracownik miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa,

4)  obniżenie wynagrodzenia za pracę,

5)  wstrzymanie awansu albo pominięcie przy awansowaniu,

6)  pominięcie przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą,

7)  przeniesienie pracownika na niższe stanowisko pracy,

8)  zawieszenie w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych,

9)  przekazanie innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków pracowniczych,

10)  niekorzystną zmianę miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy,

11)  negatywną ocenę wyników pracy lub negatywną opinię o pracy,

12)  nałożenie lub zastosowanie środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze,

13)  wstrzymanie udziału lub pominięcie przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe,

14)  nieuzasadnione skierowanie na badanie lekarskie, w tym badania psychiatryczne, o ile przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badanie,

15)  działanie zmierzające do utrudnienia znalezienia w przyszłości zatrudnienia w danym sektorze lub branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego

– chyba że pracodawca udowodni, że kierował się obiektywnymi powodami.

Dokonanie zgłoszenia nie może stanowić także podstawy do pociągnięcia do odpowiedzialności dyscyplinarnej (pod warunkiem istnienia podstaw do dokonania zgłoszenia).

Warunki, na jakich zgłaszający jest chroniony przed ponoszeniem odpowiedzialności za naruszenie poufności

W Spółce obowiązuje:

  • Polityka ochrony danych osobowych,
  • Regulamin przyjmowania zgłoszeń naruszeń prawa oraz podejmowania działań następczych.

Przyjęte w „RAB” Spółka jawna R. Bryła, A. Wajzer powyższe procedury przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń naruszeń prawa oraz związanego z tym przetwarzania danych osobowych uniemożliwiają uzyskanie dostępu do informacji objętej zgłoszeniem nieupoważnionym osobom. Ponadto zapewniają ochronę poufności tożsamości osoby dokonującej zgłoszenia i której zgłoszenie dotyczy, a także informacji, na podstawie której można zidentyfikować tożsamość osoby dokonującej zgłoszenia i której zgłoszenie dotyczy.

Dane kontaktowe

66-620 Gubin
ul. Obr. Pokoju 13a

Tel. +48 68 359 55 67
e-mail: rab@rab.pl

Kantor
czynny 24h

Scroll to Top